Leica Geosystems tarjoaa SmartNet-palvelunsa avulla erittäin tarkkaa paikannusta maanmittauksen, työkoneohjauksen ja maatalouden tarpeisiin. SmartNet-verkon tukiasemat lähettävät työkoneelle korjausdataa, jonka avulla paikka tiedetään senttimetrien tarkkuudella. SmartNet-verkon tukiasemia on Suomessa yli 100, ja verkko kattaa koko maan.

Tietoliikenteen luotettavuus avainasemassa
Verkon tukiasemat kommunikoivat keskitetyn palvelimen kanssa jatkuvasti, joten tietoliikenteen luotettavuus on ehdottoman tärkeää. “Jos tukiasemalta ei saada korjausdataa, asiakkaan työkoneet seisovat ja työmaat pysähtyvät. Tästä syystä verkon pitää toimia kaikissa olosuhteissa.” kertoo tuotepäällikkö Janne Hulkko Leica Geosystemsiltä.
Monet SmartNet-tukiasemat sijaitsevat tietoliikenneyhteyksien kannalta haastavissa paikoissa: Kiinteän yhteyden järjestäminen on monesti vaikeaa, ja mobiiliverkonkin kuuluvuus on usein ongelma.
Kuuluvuutta ja luotettavuutta eri operaattoreilla
NDC toteutti tukiasemien tietoliikenneyhteydet B+B SmartFlex -mobiilireitittimien avulla. Pääosin yhteytenä käytetään DNA:n mobiiliverkkoa. Kohteissa, jossa on kiinteä verkkoyhteys, mobiiliyhteys toimii varayhteytenä. Mahdollisessa vikatilanteessa reititin vaihtaa varayhteydelle automaattisesti. Ratkaisun joustavuudesta johtuen yhteys voidaan toteuttaa millä tahansa yhteystavalla ja operaattorilla, jolloin varmistetaan verkon paras mahdollinen toimivuus kaikissa kohteissa.
Valvonnan avulla ongelmat havaitaan ajoissa
NDC valvoo ja operoi SmartNet-verkon tietoliikenneyhteyksiä. Valvonnan avulla verkon ongelmatilanteiden selvittely helpottuu. Esim. jos mobiiliverkon signaalinvoimakkuus heikkenee pikkuhiljaa esim. antennin lumikuorman takia, tilanne voidaan korjata ennen kuin yhteys katkeaa. Samoin, jos jokin tukiasema vaihtaa toistuvasti varayhteydelle, asiaan voidaan puuttua normaalin huoltokäynnin yhteydessä.
Nopea käyttöönotto suoraan paketista
SmartNet-tukiasemat ja mobiilireitittimet asennetaan asennuskoteloihin ja esikonfiguroidaan valmiiksi NDC:llä, jolloin asennus ja käyttöönotto kohteessa onnistuu nopeasti. Konfiguraatiomuutokset ja ohjelmistopäivitykset voidaan tehdä etäyhteyden avulla mistä tahansa ilman, että kohteessa pitää olla fyysisesti paikalla.
Skaalautuva järjestelmä mahdollistaa jatkokehityksen
Leica Geosystemsin suunnitelmissa on lisätä SmartNet-tukiasemien määrää jatkossa, jotta voivat tarjota entistä parempaa palvelua asiakkailleen jatkossa. Lisäksi vanhoja tukiasemia on tarjoitus päivittää uusiin pikkuhiljaa. “Sitä mukaa kun uusia tukiasemia verkkoon lisätään, ne liitetään myös NDC:n tietoliikenneratkaisun piiriin”, Hulkko sanoo.
NDC: Luotettavia verkkoratkaisuja asiakkaan tarpeisiin
Tämä projekti on oppikirjaesimerkki siitä, miten tietoliikennehaasteet ratkaistaan yhteistyössä asiakkaan kanssa. ”Voin suositella NDC:n tiedonsiirtoratkaisua omille asiakkailleni ja kaikille muillekin, jotka tarvitsevat datansiirron kokonaisratkaisua”. Leica Geosystemsin tuotepäällikkö Janne Hulkko summaa.
Kysy lisää!
Jos sinulla on tarvetta luotettavalle tietoliikenneratkaisulle, ota yhteyttä. Autamme mielellämme.
Mikko Kiertonen, mikko@ndc.fi, 050 465 4885