Yhden (jos toisenkin) IoT-casen tarina



Kaikki seis! Nyt sitä IoT:tä!

Pomo syöksyy tuotekehittäjien huoneeseen uusien suunnitelmien kanssa: Johtoryhmässä on päätetty panostaa yrityksen huoltoliiketoimintaan.

Toimitettuja tuotantokoneita on jo satoja ympäri maailmaa. Ne kaikki keräävät jo paikallisesti käyttökelpoista dataa: Käyttötunteja, vikakoodeja, logeja, hälytyksiä... Mutta tieto pitää saada keskitetysti talteen, reaaliajassa. Kokonaiskuva selkiytyy, reaktiokyky paranee, pystytään puuttumaan ongelmiin nopeasti. Lisäksi tarvitaan etähuoltoyhteydet koneisiin vianselvitystä varten. Aina ei tarvitsisi lähteä paikan päälle vikoja selvittämään.

Järjestelmä pystyyn ja dataa talteen

Kehitystiimi ryhtyy tuumasta toimeen: Ensin rakennetaan tiedonkeruujärjestelmä, johon tuotantokoneiden huoltodataa voidaan kerätä. Omien testien jälkeen mukaan houkutellaan pari luottoasiakasta ja järjestelmä hiotaan valmiiksi. Kaikki näyttää hyvältä: Nyt vaan liitetään muutkin asiakkaat järjestelmään!

Haasteita ja hidasteita

Yllättäen kaikki asiakkaat eivät innostukaan tästä uudesta mahdollisuudesta: Tiedonkeruu vaatii verkkoyhteyden, eikä tehtailta haluta avata ylimääräisiä yhteyksiä internetiin. Hyvin alkaneen IoT-projektin vauhti hyytyy ja tuntuu seisahtuvan kokonaan. Muutamaan kohteeseen yhteydet on saatu, mutta jokainen on toteutettu hieman eri tavalla. Kenelläkään ei ole kokonaiskuvaa yhteyksien tilasta ja toimivuudesta.

Tuotekehitys miettii, voisiko yhteydet luoda mobiiliverkon kautta omilla laitteilla? Ainakin tiedonkeruu olisi helppo järjestää tämän avulla. Etähuoltoyhteyttä pitää vielä miettiä, mutta eiköhän sekin jotenkin ratkea. Yksi asia kerrallaan.

Kilauta kaverille

Tässä kohtaa minä pääsen tarinaan mukaan: Asiakkaan ostaja soittaa, tarve olisi mobiilireitittimelle, hyvä ja halpa tietysti.

Koitan päästä jyvälle käyttökohteesta. Ostaja ei halua kertoa liikaa yksityiskohtia. Teollista internetiä, tiedonkeruuta, etähuoltoa. Hetken keskustelun jälkeen ymmärrän, että asiakas tarvitsee etäyhteysratkaisun, ei pelkkää laitetta. Saan sovittua tapaamisen tuotekehityksen kanssa. Käy ilmi, että näitä asioita on jo mietitty, huolellisestikin. He kuitenkin ovat suunnittelemassa ratkaisua ensimmäistä kertaa, me olemme toteuttaneet vastaavia jo useita. Siksi pystyn neuvomaan miten vältetään muutamat sudenkuopat johon itse alkuaikoina astuimme.

Seuraava keskustelu onkin, kannattaako heidän rakentaa itse etäyhteydet vai ostaa ne palveluna? Heillä on jo muutenkin kädet täynnä töitä, eikä tällaisen järjestelmän rakentamiselle ja ylläpidolle olisi aikaa, eikä välttämättä taitojakaan. Toisaalta, palvelun ostaminen arvelluttaa asiakasta: Kuinka kalliiksi se käy? Olemmeko yhtäkkiä naimisissa taas yhden palvelutoimittajan kanssa kun unohdimme lukea pienen präntin?

Päätämme yhdessä tuumin lähteä pienimuotoisesti alkuun: Testiympäristö pystytetään nopeasti ja pienellä rahalla, mutta niin että tarpeiden kasvaessa myös järjestelmä ja palvelu kasvaa tarpeiden mukana.

Tulikaste

Uusia kohteita liitetään palveluun yksi kerrallaan. Kaikki näyttää toimivan hienosti, tiedonkeruujärjestelmään kertyy huoltodataa ja tämän perusteella opitaan koko ajan uutta laitteiden käyttäytymisestä ja optimoidaan huollon tarvetta.

Etähuoltoyhteyksiäkin testaillaan ja kaikki näyttää toimivan. Todellinen tulikoe saadaan, kun yhdessä laitoksessa tuotanto uhkaa seisahtua mystisen vian vuoksi: Asiakkaan huoltoinsinööri ottaa etäyhteyden järjestelmään, löytää laitoksen automaatiojärjestelmästä vian ja saa korjattua sen pienellä konfiguraatiomuutoksella. Tuotantokatkokselta vältytään, vika korjataan muutamassa tunnissa, eikä kenenkään tarvitse lähteä lyhyellä varoitusajalla toiselle puolelle maailmaa vikaa korjaamaan.

Yhdessä eteenpäin

Nyt järjestelmän käyttö on jo arkipäivää asiakkaan huolto-organisaatiolle. Tuotekehityksen kanssa pidämme säännöllisesti yhteyttä ja suunnittelemme yhdessä uusia ominaisuuksia etäyhteysjärjestelmään. Samalla keksimme uusia ideoita järjestelmän hyöntämiseen. Mahtavaa saada olla mukana kehittämässä digitalisaatiota yhdessä Suomen kovimpien teollisuusyritysten kanssa!

NDC – IoT:n putkimiehet

​Olemme auttaneet asiakkaitamme ratkaisemaan tietoliikennehaasteita jo yli 20 vuotta. Avullamme rakennat luotettavan ja aikaa kestävän etäyhteysratkaisun suunnitteluvaiheesta toimitukseen ja ylläpitoon asti. Ota yhteyttä ja keskustellaan aiheesta tarkemmin! Mikko Kiertonen, mikko@ndc.fi, 050 465 4885


NDC Networks Oy

Niittymäentie 9

02200 Espoo

Finland

Y-tunnus: 0362440-9

ALV: FI03624409

Tietosuojapolitiikka

  • LinkedIn Social Icon
  • Twitter Social Icon

© NDC Networks Oy 2018 and beyond. All your base are belong to us.